Jednym z najczęściej pojawiających się problemów w funkcjonowaniu OSP jest kwestia własności remiz i gruntów na których znajdują się remizy. Niejednokrotnie prowadzi to do sporów miedzy samorządami a OSP. Problem przekazania darowizny nieruchomości na rzecz OSP przez powiat stał się przedmiotem rozstrzygnięcia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 21 lutego 2012 r., II SA/Bd 1427/11(Lex nr 1123163).
W dniu 26 września 2011 r. Rada Powiatu w Lipnie podjęła uchwałę mocą której wyraziła zgodę na dokonanie darowizny nieruchomości niezabudowanej, stanowiącej własność Powiatu L., na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP) w L., z przeznaczeniem na realizację celu publicznego, służącego zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego, poprzez budowę na tej działce nowej siedziby OSP w L.
Strażacy z naszej jednostki brali udział w działaniach ratowniczych w 2011 i 2012 roku i nie pobrali wówczas ekwiwalentu? Czy możemy pobrać ekwiwalent w 2013 r. za poprzednie lata, tzn. za 2012 i 2011 rok?
Członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały(art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej – tekst jednolity - Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 z późn. zm. – dalej jako u.ppoż.). Praktyka współpracy OSP z samorządami gminnymi pokazuje, że ekwiwalent jest wypłacany w różnych okresach czasowych, np. miesięcznych, kwartalnych, półrocznych. Zdarzają się jednak sytuacje, że w niektórych gminach w Polsce do porządku prawnego gminy
Czy osoba zatrudniona na umowę w gminie jako kierowca samochodu OSP musi podpisać oświadczenie w którym zobowiązuje się do wpisania hipoteki na jego nieruchomości jako zabezpieczenie za ewentualne uszkodzenia samochodu bojowego?
W skali kraju praktyka zatrudniania osób jako kierowców pojazdów OSP jest niejednolita i nie do końca właściwie uregulowana przez przepisy prawa. Rozwój ochotniczych straży pożarnych spowodował konieczności dodatkowego poza ekwiwalentem, wynagradzania osób, które pełnią funkcję kierowców pojazdów OSP, z racji na ich zaangażowanie i poświęcany czas. W ślad za tym nie poszły zmiany przepisów, które w sposób precyzyjny uregulowałyby sytuację kierowców pojazdów OSP.
Ochotnicza Straż Pożarna oraz osoby poszkodowane mogą uzyskać dodatkową pomoc materialną w przypadku wystąpienia powodzi o rozmiarach powodujących konieczność zastosowania szczególnych rozwiązań.
W przypadku wystąpienia powodzi o rozmiarach powodujących konieczność zastosowania szczególnych rozwiązań określonych w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi(Dz. U. z 2011 r., Nr 234, poz. 1385 z późn. zm. – dalej jako u.u.s.p.) gdy środki zastosowane przez właściwe organy administracji rządowej i organy jednostek samorządu terytorialnego okazały się niewystarczające, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, na podstawie danych przekazanych Prezesowi Rady Ministrów przez właściwych wojewodów:
Członek Zarządu OSP – gospodarz złożył rezygnacje z pełnienia funkcji gospodarza. Czy nadal pozostaje członkiem Zarządu OSP? Jeżeli tak to w jaki sposób powinien być odwołany z funkcji członka zarządu OSP?
Zgodnie ze Statutem Wzorcowym OSP do kompetencji walnego zebrania członków należy wybór spośród siebie Zarządu. Liczba członków Zarządu może być różna i de facto zależy od wielkości OSP i konieczności powierzania stanowisko funkcyjnych w OSP. Liczbę tę określa każdorazowo Statut danej OSP. Zarząd stanowi jedną z władz ochotniczej straży pożarnej. Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa.
Ochotnicze Straże Pożarne wielokrotnie gasząc budynki różnych właścicieli, sami nie mogą zapominać o obowiązku ochrony przeciwpożarowej remizy.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej(tekst jednolity – Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 z późn. zm. – dalej jako u.ppoż.) właściciel budynku, obiektu budowlanego lub terenu, zapewniając ich ochronę przeciwpożarową, jest obowiązany:
1) przestrzegać przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
2) wyposażyć budynek, obiekt budowlany lub teren w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice,
3) zapewnić konserwację oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie,
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych(Dz. U. z 1933 r., Nr 22, poz. 162 z późn. zm. – dalej jako ustawa) pozwolenie na zbiórkę publiczną może być udzielone jedynie stowarzyszeniom i organizacjom, posiadającym osobowość prawną, albo komitetom, organizowanym dla przeprowadzenia określonego celu. Cel zbiórki winien być zgodny ze statutem stowarzyszenia lub organizacji, bądź z aktem organizacyjnym komitetu.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej(tekst jednolity – Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.) ochotnicza straż pożarna funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach(tekst jednolity – Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).
Ostatnio mieliśmy kontrolę PSP gotowości operacyjnej naszej jednostki włączonej do KSRG. Kontrolujący mając wiedzę, że w miejscowości zamieszkania brak Prezesa i Naczelnika(Prezes na spotkaniu z v-ce Prezesem Zarządu Wojewódzkiego OSP, a Naczelnik w pracy) dokonał inspekcji jednostki. Na alarm zgłosili się szeregowi członkowie OSP nie mający wiedzy m.in. o dokumentacji jednostki. Wynik inspekcji okazał się negatywny. Kto ze strony OSP jest uprawniony do reprezentowania jednostki podczas inspekcji? Czy za czas inspekcji należy się im ekwiwalent?
Czy w przypadku dokooptowania do swego składu nowych członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnych w jednostkach OSP (pomiędzy Walnymi Zebraniami ) wymagane jest zatwierdzenie tych zmian na najbliższym Walnym Zebraniu poprzez przyjęcie stosownej uchwały? Czy lista obecności członków uprawnionych do głosowania na Walnym Zebraniu ma być wypisana imiennie i ilościowo przed zebraniem , czy też może być w formie – kto przychodzi to się na nią wpisuje? Czy uczestniczący w Walnym Zebraniu (członkowie i osoby zaproszone) mają prawo wglądu do składanych sprawozdań przed podjęciem głosowań nad ich przyjęciem?
Uchwała w sprawie wysokości ekwiwalentu jest aktem prawa miejscowego i jej publikacja w dzienniku urzędowym jest obowiązkowa. Stanowisko to jednolicie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej dnia 24 sierpnia 1991 r.(tekst jednolity – Dz. U z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 z późn. – dalej jako u.ppoż.) członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały.