środa, 26 kwiecień 2017 09:49

Na jakich zasadach są finansowane ochotnicze straże pożarne?

Napisał Dariusz P. Kała

        Koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

1) budżetu państwa,

2) budżetów jednostek samorządu terytorialnego,

3) dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne.

środa, 26 kwiecień 2017 09:46

Jaki jest tryb występowania o wypłatę ekwiwalentu?

Napisał Dariusz P. Kała

        Zgodnie z art. 28 u.ppoż. członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały. Ekwiwalent jest wypłacany z budżetu gminy. Ustawa nie określa w jaki sposób należy występować o wypłatę ekwiwalentu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w swoim wyroku[1] postawił tezę prawną zasługująca na pełną aprobatę która brzmi: unormowanie trybu i zasad wypłaty ekwiwalentu nie mieści się w ramach umocowania ustawowego dla rady gminy. Organ stanowiący gminy na mocy art. 28 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, upoważniony jest wyłącznie do ustalenia wysokości ekwiwalentu za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu

        Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej – na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także – w wymiarze nie przekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego – na szkolenie pożarnicze (§ 11 ust. 1[1]). Zwolnienie pracownika od pracy w razie konieczności udziału w akcji ratowniczej następuje w trybie przyjętym przez służbę ratowniczą odpowiednią do organizowania takich akcji, zaś w celu uczestniczenia w szkoleniu pożarniczym – na podstawie wniosku właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej. Czas koniecznego wypoczynku pracownika po zakończeniu akcji ratowniczej ustala osoba, która kierowała taką akcją (ust. 2).

        Ekwiwalent należy uznać za publiczne prawo podmiotowe. W nauce prawa administracyjnego uznaje się, że podmiot, któremu przysługuje publiczne prawo podmiotowe nie może nim dysponować oraz, że jest ono niezbywalne, że nie można się go zrzec, ale dopuszczalna jest rezygnacja z korzystania z niego[1].

Organy oraz urzędnicy gminy nie mają prawa oczekiwać od członków OSP zrzeczenia się prawa do ekwiwalentu. Nie mogą domagać się uchwały władz OSP czy indywidualnie podpisanych oświadczeń strażaków ochotników o zrzeczeniu się ekwiwalentu. Dopuszczalne jest natomiast zrezygnowanie przez strażaków OSP z korzystania z ekwiwalentu. Rezygnacja ta polega na tym, że nie przedstawiają w gminie dokumentów potwierdzających udział w działaniu ratowniczym lub

        Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do pracy, pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia.

Problem jednoczesnego pobierania zasiłku chorobowego i ekwiwalentu był przedmiotem orzeczenia Sądu Najwyższego[1]. Stan faktyczny głosowanego wyroku przedstawiał się następująco: w okresie od 15 grudnia 2006 r. do 15 czerwca 2007 r. ubezpieczony uczestniczył w akcjach ochotniczej straży pożarnej. Ubezpieczony Jerzy B. uczestniczył w akcjach jako kierowca. Obsługiwał też motopompę. Po zakończeniu akcji wszyscy strażacy uczestniczący w akcji

środa, 26 kwiecień 2017 09:29

Komu należy się ekwiwalent?

Napisał Dariusz P. Kała

        Członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Ekwiwalent, przysługuje każdemu strażakowi ochotnikowi biorącemu udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu bez względu na to czy pracuje za wynagrodzeniem u pracodawcy, a więc także emerytom, uczniom, studentom, bezrobotnym, rolnikom[1]. Udział w działaniach ratowniczych jest jednakowo niebezpieczny dla wszystkich strażaków, bez względu na to, czy są pracownikami, czy też nimi nie są. Byłoby nie do przyjęcia i z pogwałceniem konstytucyjnej zasady równości wobec prawa zaakceptowanie sytuacji, w której prawo do ekwiwalentu z tego tytułu nabywaliby wyłącznie ci strażacy, którzy będąc pracownikami nie otrzymaliby wynagrodzenia za czas poświęcony ochronie przeciwpożarowej[2].

środa, 26 kwiecień 2017 09:11

Jak rozliczać godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym?

Napisał Dariusz P. Kała

         Zgodnie z art. 28 u.ppoż wysokość ekwiwalentu nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Ustawa jednak nie określa jak należy rozliczać każdą z tych godzin udziału czy to w działaniu ratowniczym czy szkoleniu pożarniczym. Brak regulacji technicznej określającej sposób rozliczenia tych godzin należy uznać za lukę prawną o charakterze tetycznym, którą należy uzupełnić poprzez zastosowanie analogii iuris, czyli analogii z prawa.

W praktyce działania OSP ukształtowały się co najmniej cztery sposoby rozliczania godziny udziału w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Według pierwszego systemu, który można nazywać „systemem pełnej godziny” za

środa, 26 kwiecień 2017 09:08

Jakie są przesłanki wypłaty ekwiwalentu pieniężnego dla członków OSP?

Napisał Dariusz P. Kała

         Członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały[1].

Działanie ratownicze to każda czynność podjętą w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także likwidacja przyczyn powstania pożaru, wystąpienia klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia. Inne miejscowe zagrożenie to zdarzenie wynikające z rozwoju cywilizacyjnego i naturalnych praw przyrody niebędące pożarem ani klęską żywiołową, stanowiące zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, któremu zapobieżenie lub którego usunięcie skutków nie wymaga zastosowania nadzwyczajnych środków.

         Ekwiwalent ma charakter prawa osobistego tzn., że przysługuje on członkowi ochotniczej straży pożarnej jako osobie fizycznej, indywidualnemu podmiotowi prawa[1]. Nie należy się on natomiast ochotniczej straży pożarnej jako całości, jako stowarzyszeniu. Władze danej ochotniczej straży pożarnej, do której należy strażak ochotnik, któremu należy się ekwiwalent, potwierdzają jedynie udział w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym.

Ekwiwalent należy uznać za publiczne prawo podmiotowe. Publiczne prawo podmiotowe to korzyść, która należy się określonej jednostce i może być przez nią skutecznie realizowana, co poręczone jest przez porządek prawny i oparta jest na prawie publicznym. Zachowanie się danej osoby, której przysługuje publiczne prawo podmiotowe, powoduje powstanie po stronie władzy obowiązku określonego zachowania się[2]. Ekwiwalent jest z pewnością korzyścią

środa, 26 kwiecień 2017 09:01

Czy członek ochotniczej straży pożarnej jest funkcjonariuszem publicznym?

Napisał Dariusz P. Kała

         Z ochrony przewidzianej w Kodeksie karnym[1] dla funkcjonariuszy publicznych korzystają członkowie ochotniczych straży pożarnych biorący udział w działaniu ratowniczym lub wykonujący inne zadania związane z ochroną przeciwpożarową (art. 27 u. ppoż)[2].

Przez działanie ratownicze rozumie się każdą czynność podjętą w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także likwidację przyczyn powstania pożaru, wystąpienia klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia. Inne miejscowe zagrożeniu to zdarzenie wynikające z rozwoju cywilizacyjnego i naturalnych praw przyrody nie będące pożarem ani klęską żywiołową, stanowiące zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, któremu zapobieżenie lub którego usunięcie skutków nie wymaga zastosowania nadzwyczajnych środków, jak np. usuwanie roju pszczół.

Trwa przedsprzedaż Komentarza do ustawy o ochronie przeciwpożarowej

KLIKNIJ