Tryb ten dotyczy przyznawania: członkowi ochotniczej straży pożarnej, zwanemu dalej „osobą poszkodowaną”:

1) jednorazowego odszkodowania w razie doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, zwanego dalej „uszczerbkiem na zdrowiu”,

2) odszkodowania z tytułu szkody w mieniu – które powstały w związku z ich udziałem w działaniach ratowniczych lub ćwiczeniach,

3) odszkodowania członkom rodziny osoby poszkodowanej w przypadku jej śmierci lub szkody w jej mieniu[1].

        Członkowi ochotniczej straży pożarnej, zwanemu dalej „osobą poszkodowaną”, który w związku z udziałem w działaniach ratowniczych lub ćwiczeniach doznał uszczerbku na zdrowiu lub poniósł szkodę w mieniu, przysługuje:

1) jednorazowe odszkodowanie w razie doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu,

2) renta z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy,

3) odszkodowanie z tytułu szkody w mieniu.

         Wysokość kosztów uczestnictwa jednostki OSP w działaniu ratowniczym poza terenem własnego działania określa gmina, która ponosi koszty jej utrzymania. Organy gminy występują o zwrot poniesionych kosztów do organu Państwowej Straży Pożarnej, który wezwał jednostkę OSP do udzielenia pomocy, w terminie 30 dni od dnia zakończenia działania ratowniczego, przedkładając zestawienie poniesionych kosztów. W zestawieniu kosztów należy uwzględnić faktyczne koszty udziału jednostki OSP w działaniu ratowniczym, obejmujące: zużycie paliwa, zużycie środków gaśniczych, neutralizatorów i sorbentów, wyżywienie uczestników działania ratowniczego. W przypadku awarii, uszkodzenia lub utraty mienia jednostki OSP na skutek prowadzenia działania ratowniczego poza terenem własnego działania, w zestawieniu kosztów uwzględnia się kwotę stanowiącą równowartość kosztów przywrócenia mienia do stanu poprzedniego,

środa, 26 kwiecień 2017 08:47

Jaki jest teren działania jednostki ochotniczej straży pożarnej?

Napisał Dariusz P. Kała

        Zgodnie z rozporządzeniem[1] terenem własnego działania jednostek OSP jest teren gminy, w której została utworzona, oraz obszar ustalony między wójtami sąsiednich gmin, w porozumieniu z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, właściwym ze względu na teren działania. Dla jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego terenem działania jest teren powiatu, w którym jednostka ma swoją siedzibę.

Jednostki OSP mają obowiązek uczestniczyć, na wezwanie Państwowej Straży Pożarnej, w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania. Wówczas koszty związane z działaniami ratowniczymi są zwracane tym jednostkom z budżetu państwa (art. 23 ust. 1 u. ppoż).

         Do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, zwanego dalej „systemem”, mogą być włączane jednostki OSP zwane dalej „jednostkami”, których siły i środki przewidziane są do użycia w planach działań ratowniczych po spełnieniu poniższych warunków[1]. Do systemu może zostać włączona jednostka, która posiada:

1) co najmniej dwa średnie lub ciężkie samochody pożarnicze,

2) wyszkolonych ratowników w liczbie zapewniającej pełną obsadę co najmniej dwóch samochodów pożarniczych,

3) skuteczny system łączności powiadamiania i alarmowania,

4) urządzenia łączności w sieci radiowej systemu na potrzeby działań ratowniczych oraz która pozostaje w stałej gotowości do podejmowania działań ratowniczych.

        Wszelkie sprawy dotyczące ochrony przeciwpożarowej, określone w statucie ochotniczej straży pożarnej i ich związku, wymagają uzgodnienia z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej właściwym ze względu na teren działania lub Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej w przypadku Związku Ochotniczych Straży Pożarnych działającego na terenie całego kraju.

Przepis art. 19 ust. 3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej stanowi o wymogu uzgodnienia z właściwym komendantem powiatowym (lub miejskim) Państwowej Straży Pożarnej wszelkich spraw dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w statucie ochotniczej straży pożarnej. Do tej kategorii spraw, nie zaliczają się sprawy dotyczące nazwy OSP, adresu jej siedziby, sposobu reprezentowania OSP i zaciągania zobowiązań majątkowych, czy też składu osobowego zarządu. Charakter spraw wymagających uzgodnienia mają natomiast kwestie traktujące o celach OSP i sposobach ich realizacji[1]. Zmiany wynikające z uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego nie wymagają uzgodnienia z komendantem PSP.

       Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa[1] ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego zwolnienia traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia. Okoliczności, czy zwolnienie lekarskie jest wykorzystywane zgodnie z jego celem bada się na podstawie rozporządzenia wykonawczego do powyższej ustawy[2].

        Członek ochotniczej straży pożarnej biorący bezpośredni udział w działaniach ratowniczych ma prawo do okresowych bezpłatnych badań lekarskich.

Okresowe bezpłatne badania lekarskie członka ochotniczej straży pożarnej, zwane dalej badaniami, obejmują:

1) badanie lekarskie,

2) badania pomocnicze, w tym badania laboratoryjne[1].

środa, 26 kwiecień 2017 08:24

Czy kobieta może brać bezpośredni udział w działaniach ratowniczych?

Napisał Dariusz P. Kała

         Zgodnie z art. 19 ustawy ppoż. bezpośredni udział w działaniach ratowniczych mogą brać członkowie ochotniczych straży pożarnych, którzy ukończyli 18 lat i nie przekroczyli 65 lat, posiadający aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz odbyli szkolenie pożarnicze.

Kobieta, która jest członkiem OSP i spełnia jednocześnie trzy powyższe warunki: warunek wieku, warunek zdrowotny i warunek szkoleniowy może brać bezpośredni udział w działaniach ratowniczych.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 Konstytucji RP kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym.

środa, 26 kwiecień 2017 08:22

Kto może brać bezpośredni udział w działaniach rato-wniczych?

Napisał Dariusz P. Kała

  Bezpośredni udział w działaniach ratowniczych mogą brać członkowie ochotniczych straży pożarnych, którzy ukończyli 18 lat i nie przekroczyli 65 lat, posiadający aktualne badania lekarskie dopuszczające do udziału w działaniach ratowniczych oraz odbyli szkolenie pożarnicze. Szkolenie pożarnicze organizuje Państwowa Straż Pożarna lub gmina.

Trwa przedsprzedaż Komentarza do ustawy o ochronie przeciwpożarowej

KLIKNIJ