Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie

z dnia 25 czerwca 2008 r., 140/K/2008, Legalis nr 299927

Sentencja

W sprawie wszczęcia postępowania nadzorczego dotyczącego uchwały Nr 71/XIX/2008 Rady Gminy w I. z dnia 27 maja 2008 roku w sprawie zmian w budżecie gminy, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje:

       § 1. Wszczyna postępowanie nadzorcze w stosunku do uchwały Nr 71/XIX/2008 Rady Gminy w I. z dnia 27 maja 2008 roku w sprawie zmian w budżecie gminy w części dotyczącej zaplanowanego wydatku w kwocie 40.000,00 zł. w dziale 754 – „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, rozdziale 75412 – „Ochotnicze straże pożarne”, § 4270 – „Zakup usług remontowych”, z powodu sprzeczności z prawem, tj. art. 32 ust. 4 i art. 44 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) oraz art. 35 ust. 2 i art. 167 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

       § 2. Kolegium wstrzymuje wykonanie wydatku, o którym mowa w § 1 niniejszej uchwały.

     § 3. Kolegium wzywa Radę Gminy w I. do naprawy we własnym zakresie nieprawidłowości określonej w § 1 w terminie do dnia 21 lipca 2008 roku poprzez wyeliminowanie z budżetu wydatku, o którym mowa w § 1 niniejszej       uchwały.

      § 4. W przypadku nie usunięcia przez Radę Gminy I. nieprawidłowości, o których mowa w § 1 niniejszej uchwały w terminie określonym w § 3 tejże uchwały, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie podejmie rozstrzygniecie nadzorcze w dniu 23 lipca 2008 roku.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu

z dnia 6 sierpnia 2008 r., 17/86/2008, Legalis nr 294375

 

Sentencja

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu orzeka nieważność zarządzenia nr (...) Burmistrza Gminy P. z dnia 15 lipca 2008 r. w sprawie zmiany w budżecie gminy P. z powodu naruszenia art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. ze zm.) w związku z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.).

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie
z dnia 18 marca 2009 r., 70/K/09, Legalis nr 221411

Sentencja

Przepis art. 32 ust. 3b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) nie dają delegacji do podejmowania uchwał przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w sprawie udzielania dotacji ochotniczym strażom pożarnym.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie

z dnia 29 kwietnia 2009 r., 98/K/09, Legalis nr 284956

 

Sentencja

Sam tytuł ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) przesądza, na jakie zadania Ochotnicza Straż Pożarna może otrzymać dotacje na podstawie jej przepisów (clara non sunt interpretanda). Prowadzenie świetlicy wiejskiej jest prowadzeniem działalności kulturalnej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.).

czwartek, 04 maj 2017 13:38

Dotacja dla OSP na cele związane ze spłatą kredytów bądź pożyczek

Napisał Dariusz P. Kała

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie

z dnia 29 kwietnia 2009 r., 88/K/09, Legalis 284950

 

Sentencja

Przepis art. 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) w sposób wyczerpujący określa, na jakie cele związane z działalnością ochotniczej straży pożarnej gmina może przewidzieć środki finansowe w uchwale budżetowej. Obowiązujące przepisy prawne nie dają możliwości przekazywania przez gminy dotacji na cele związane ze spłatą kredytów bądź pożyczek, zarówno jednostek sektora finansów publicznych, jak i jednostek nie zaliczonych do sektora finansów publicznych.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie

z dnia 14 sierpnia 2007 r., 121/K/2007, Legalis nr 186644

 

Sentencja

Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, zatem wydatki te powinny być realizowane bezpośrednio z budżetu gminy, nie zaś w formie dotacji.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

z dnia 28 listopada 2012 r., 21/l 482/2012, Legalis nr 569570

Sentencja

Przepis art. 32 ust. 3b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.) stanowiący, że jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji, stanowi podstawę do udzielania dotacji dla ochotniczej straży pożarnej przez zaplanowanie przez radę gminy wydatku w budżecie gminy.

czwartek, 04 maj 2017 13:12

Tryb finansowania kosztów związanych z karosacją samochodu specjalnego

Napisał Dariusz P. Kała

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie

z dnia 21 października 2010 r., 0102-206/10, Legalis nr 299127

Sentencja

Zadania przewidziane w art. 29 i art. 32 ust. 2-3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.) gmina (na której terenie ma siedzibę dana Ochotnicza Straż Pożarna) finansuje bezpośrednio z budżetu na podstawie przepisów tej ustawy. Cele wykraczające poza koszty funkcjonowania OSP określone w ustawie o ochronie przeciwpożarowej mogą być finansowane przez gminę w trybie art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), zgodnie z którym gmina może zlecić realizację zadania podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku w trybie wskazanym w ust. 2 i 4 ww. artykułu, nie zaś przekazywać dotację na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie

z dnia 3 czerwca 2013 r., KI-411/169/13, Lex nr 1360476

Sentencja

Tylko koszty działalności OSP związane z ochroną przeciwpożarową mogą być pokrywane z budżetu gminy w formie bezpośredniego wydatku z budżetu czy w formie dotacji. Nie sposób uznać, że spłata pożyczki wraz z odsetkami, nawet jeśli zaciągnięta została na cele zakupu samochodu strażackiego zapewniającego gotowość bojową związaną z ochroną przeciwpożarową, jest kosztem funkcjonowania OSP. W tym stanie rzeczy udzielenie dotacji na taki cel, który nie może być uznany za koszty funkcjonowania OSP jest nieuprawnione.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie

z dnia 3 kwietnia 2012 r., VII/1472/12, Lex nr 1163920

 

Sentencja

 

Ustalenie przez radę gminy w drodze aktu prawa miejscowego zasad i trybu udzielania dotacji dla ochotniczych straży pożarnych w sytuacji braku ustawowego umocowania rady gminy do stanowienia przepisów w tym zakresie w sposób istotny narusza przepis art. 40 ust. 1 u.s.g.

Trwa przedsprzedaż Komentarza do ustawy o ochronie przeciwpożarowej

KLIKNIJ