wtorek, 09 maj 2017 11:22

Wykluczenie członka OSP z jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej

Napisał Dariusz P. Kała

        Zgodnie ze statutem wzorcowym OSP członek OSP może zostać wykluczony. Wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje zarząd OSP w następujących wypadkach:

a) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej ze statutem,

b) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP.

         Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie(Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 – tekst jednolity) Ochotnicze Straże Pożarne mogą uzyskiwać status organizacji pożytku publicznego(OPP). OSP, która posiada taki status może prowadzić oprócz swojej działalności statutowej, działalność pożytku publicznego, która  jest działalnością społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych. Według wykazu OPP z roku 2010 wiele OSP w Polsce uzyskało status OPP, korzysta z przywilejów przysługujących takim organizacjom, ale także podlega obowiązkom wynikającym z w/w ustawy.

     Czy członek  OSP a jednocześnie członek organizacji stowarzyszenia lub instytucji, który nie został wybrany na Zjazd Oddziału Gminnego  przez Walne Zebranie OSP jako przedstawiciel do Zarządu Oddziału Gminnego może być powołany przez Zjazd Oddziału Gminny w skład Zarządu Oddziału Gminnego poprzez organizacje, stowarzyszenie lub instytucje współpracującą z Związkiem?  Jeśli tak to w jaki sposób ma udokumentować że jest przedstawicielem danej organizacji do Zarządu Oddziału Gminnego? Czy z jednej jednostki OSP może być przedstawionych kilku członków OSP do Zarządu Oddziału Gminnego reprezentujących kilka organizacji lub jedną z powyższych? Czy dana organizacja, stowarzyszenie lub instytucja ma współpracować ze Odziałem Gminnym ZOSP RR, czy wystarczy  tylko z jednostką OSP, której członek lub członkowie a zarazem członkowie powyższych organizacji, stowarzyszeń lub instytucji mają być  przedstawicielami do Zarządu Oddziału Gminnego na Zjazd Oddziału Gminnego?

wtorek, 09 maj 2017 10:28

Podział finansów pomiędzy jednostki OSP

Napisał Dariusz P. Kała

       Według jakich proporcji należy dzielić środki finansowe pochodzące z gminy pomiędzy jednostki OSP zrzeszone w Miejsko-Gminnym Oddziale ZOSP RP? Na czyje konto trafiają i na co można przeznaczyć środki finansowe pochodzące z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przeznaczonych wyłącznie dla zapewnienia gotowości bojowej jednostek OSP działających w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego?

Zgodnie z art. 32 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej(Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 – t.j.) koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Gmina ma również obowiązek bezpłatnego umundurowania członków ochotniczej straży pożarnej, ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej,  ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich.

         Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych(Dz. U. z 2009 r., Nr 62, poz. 504) Ochotnicza Straż Pożarna może zabezpieczać imprezę masową. W związku z takim zabezpieczeniem może się zdarzyć  że jednostka OSP poniesie szkodę w mieniu. Organizator imprezy masowej, na którą wstęp jest odpłatny, odpowiada za szkody obejmujące równowartość zniszczonego lub uszkodzonego mienia, które poniosły w związku z ich działaniami w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej Ochotnicze Straże Pożarne na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz trybu występowania o wypłatę odszkodowań(Dz. U. z 2009 r., Nr 121, poz. 1006). Jeżeli impreza masowa jest nieodpłatna, wówczas można dochodzić odszkodowania za szkody na drodze cywilnoprawnej na podstawie art. 415 i n. Kodeksu cywilnego. Przy czym należy zważyć, że nie każda impreza kulturalna czy sportowa w gminie czy w powiecie jest imprezą masową w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Pojęcie imprezy masowej określa art. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

wtorek, 09 maj 2017 09:57

Strażak zatrudniony w gminie a ubezpieczenie w KRUS

Napisał Dariusz P. Kała

Strażak jest rolnikiem ubezpieczonym w KRUS. Wójt chce go zatrudnić jako konserwatora sprzętu płacąc 200 zł miesięcznie. Od tych pieniędzy musi być odprowadzana składka do ZUS. Osoba ubezpieczona w ZUS-ie traci ubezpieczenie KRUS, które jest korzystniejsze dla rolnika. Jak z tego wybrnąć?

wtorek, 09 maj 2017 09:54

Liczba osób przewożonych w pojazdach straży pożarnej

Napisał Dariusz P. Kała

W samochód bojowy wsiada więcej osób, niż jest w nim miejsc. W razie wypadku, jakie konsekwencje ponosi dowódca zastępu, który zgodził się na taki wyjazd, kierowca, i sam poszkodowany?

     Warunki przewozu osób pojazdami straży pożarnej określa Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Oraz Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków poruszania się po drogach pojazdów specjalnych, pojazdów używanych do celów specjalnych oraz pojazdów używanych w związku z przewozem pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej oraz pojazdów straży pożarnej biorących udział w akcjach ratowniczych, a także warunków przewozu osób pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz straży pożarnej(Dz. U. z 2007 r., Nr 201, poz. 1454).

wtorek, 09 maj 2017 09:49

Działalność skarbnika OSP

Napisał Dariusz P. Kała

Czy skarbnik w jednostce OSP może udostępnić dokumentację każdemu strażakowi? Jak długo skarbnik powinien przechowywać dokumentację? Kto może skontrolować skarbnika oprócz Komisji Rewizyjnej jednostki OSP?

     Zgodnie z wzorcowym statutem OSP skarbnik jest członkiem Zarządu OSP, który to Zarząd wybrał go spośród swoich członków. Do zadań Zarządu należy reprezentowanie interesów OSP, realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania, zwoływanie walnego zebrania, niezwłoczne zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach, w składzie zarządu  i Komisji Rewizyjnej, udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi

wtorek, 09 maj 2017 09:41

Uprawnienia członka OSP jako ratownika medycznego

Napisał Dariusz P. Kała

Czy członek OSP posiadający przeszkolenie podstawowe członka OSP oraz wykształcenie zdobyte w dwuletniej szkole medycznej może udzielać kwalifikowanej pierwszej pomocy poszkodowanemu w wypadku drogowym i czy może wypełnić kartę udzielonej kwalifikowanej pierwszej pomocy?

      Zagadnienia uprawnień ratowników i ratowników medycznych regulowane są przez ustawę z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym(Dz. U. z 2006 r., Nr 191, poz. 1410 – dalej jako u.PRM) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego(Dz. U. z 2011 r., Nr 46, poz. 239- dalej jako r.KSRG).

wtorek, 09 maj 2017 09:27

Ekwiwalent – płacić czy nie płacić?

Napisał Dariusz P. Kała

Czy członkowi OSP, który jest zatrudniony przez wójta jako kierowca-konserwator(IX kategoria zaszeregowania, czyli 1/4 etatu) należy wypłacić ekwiwalent za udział w działaniach ratowniczych?

        Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej(Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 – t.j.) członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Artykuł ten ustanawia ogólną zasadę określającą komu należy się ekwiwalent. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały. Zgonie z orzecznictwem sądów cywilnych i administracyjnych ekwiwalent stanowi równoważnik, odpowiednik wkładu wniesionego przez strażaka OSP uczestniczącego w działaniach ratowniczych lub szkoleniu, w postaci czasu, wysiłku zdrowia. Ekwiwalent nie jest więc równoważnikiem utraconego wynagrodzenia(wyrok sądu okręgowego w Tarnowie - I Ca 141/08). Ekwiwalent przysługuje każdemu strażakowi ochotnikowi, bez względu na to czy pozostaje w stosunku pracy, za które otrzymuje wynagrodzenie(wyrok NSA z 21 stycznia 2010 r., I OSK 1298/09).

Trwa przedsprzedaż Komentarza do ustawy o ochronie przeciwpożarowej

KLIKNIJ