czwartek, 27 kwiecień 2017 11:12

Jak uzyskać odpis, wyciąg, zaświadczenie z krajowego rejestru sądowego?

Napisał Dariusz P. Kała

          Minister Sprawiedliwości utworzył Centralną Informację krajowego rejestru sądowego, zwaną dalej „Centralną Informacją”, z oddziałami przy sądach rejestrowych[1]. Zadaniem Centralnej Informacji jest:

1) prowadzenie zbioru informacji krajowego rejestru sądowego oraz elektronicznego katalogu dokumentów spółek, zwanego dalej „katalogiem”,

2) udzielanie informacji z k.r.s. oraz przechowywanie i udostępnianie kopii dokumentów z katalogu,

3) utworzenie i eksploatacja połączeń k.r.s. i katalogu w systemie informatycznym (art. 4 ust. 1-2 u.k.r.s.).

        Opłaty sądowe w sprawach cywilnych uiszcza się w formie bezgotówkowej na rachunek bieżący dochodów właściwego sądu albo w formie wpłaty gotówkowej, bezpośrednio w kasie sądu lub w formie znaków o odpowiedniej wartości wykonanych według ustalonego wzoru, zwanych „znakami opłaty sądowej” (§ 2 ust. 1 rozporządzenia[1]). Numery rachunków bieżących dochodów sądów na które można dokonywać wpłat Ministerstwo Sprawiedliwości nieodpłatnie udostępnia i aktualizuje na swojej stronie internetowej. Numer rachunku bieżącego dochodów sądu udostępnia się także na tablicy ogłoszeń w budynku sądowym. Numery kont można znaleźć także na stronach internetowych właściwych sądów.

czwartek, 27 kwiecień 2017 11:08

Jak należy wypełniać formularze do krajowego rejestru sądowego?

Napisał Dariusz P. Kała

 Formularze należy wypełniać w języku polskim, czytelnie, na maszynie, komputerowo lub ręcznie, wielkimi drukowanymi literami. Wnioskodawca wypełnia pola jasne. We wszystkich wypełnianych polach, w których występuje możliwość wyboru, należy wstawić X w jednym odpowiednim kwadracie. Wszystkie pola, w których nie będą wpisane odpowiednie informacje, należy przekreślić. Wniosek składa się do sądu rejonowego (sądu gospodarczego) właściwego ze względu na siedzibę podmiotu, którego wpis dotyczy. Wniosek można złożyć w biurze podawczym właściwego sądu lub nadać w urzędzie pocztowym na adres sądu. Wniosek, który nie jest złożony na urzędowym formularzu, nie opłacony lub nieprawidłowo wypełniony podlega zwróceniu bez wzywania o uzupełnienie braków. W razie zwrócenia wniosku może on być ponownie złożony w terminie 7 dni od daty doręczenia zarządzenia o zwrocie. Jeżeli wniosek ponownie złożony nie jest dotknięty brakami, wywołuje skutek od daty pierwotnego wniesienia. Skutek taki nie następuje w razie kolejnego zwrotu wniosku, chyba że zwrot nastąpił na skutek braków uprzednio niewskazanych.

         Wniosek o wpis do krajowego rejestru sądowego powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu (art. 22 u.k.r.s.). W celu zgłoszenia zmian należy wypełnić formularz KRS-Z20 oraz KRS-ZK. Należy także załączyć protokół z Walnego Zgromadzenia Członków wraz z treścią uchwały o odwołaniu i powołaniu członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej. Należy także załączyć protokół z listą obecności na Walnym Zgromadzeniu Członków. W przypadku zmiany Zarządu OSP do wniosku o zmianę dołącza się uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu wzory podpisów nowych członków Zarządu. Do wniosku załącza się także dowód uiszczenia opłaty związanej z wpisem w k.r.s.[1].

       Ustawa p.o.s. zobowiązuje Zarząd stowarzyszenia do niezwłocznego zawiadomienia sądu rejestrowego o zmianie statutu. Wniosek o wpis do krajowego rejestru sądowego powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu (art. 22 u.k.r.s.). Zmiany dotyczące statutu są wprowadzane zarówno w rejestrze przedsiębiorców jak i rejestrze stowarzyszeń jeżeli OSP prowadzi działalność gospodarczą. Jeżeli OSP nie prowadzi działalności gospodarczej zmiany są wprowadzane jedynie w rejestrze stowarzyszeń.

        Ochotnicza Straż Pożarna jako stowarzyszenie podlega obowiązkowi wpisu do krajowego rejestru sądowego. Postępowanie w sprawach o wpis OSP do rejestru stowarzyszeń[1] w krajowym rejestrze sądowym jest wolne od opłat sądowych. Natomiast za wykreślenie OSP z rejestru stowarzyszeń wnosi się opłatę stałą w wysokości 300 zł. OSP może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Jeżeli OSP podejmuje działalność gospodarczą to podlega obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców w KRS. Opłatę stałą w kwocie 500 złotych pobiera się od wniosku o wpis OSP w rejestrze przedsiębiorców, natomiast wykreślenie OSP z rejestru przedsiębiorców podlega opłacie stałej w wysokości 300 zł.

czwartek, 27 kwiecień 2017 10:48

Co to jest cywilne postępowanie uproszczone i jak przebiega?

Napisał Dariusz P. Kała

         Postępowanie uproszczone jest jednym postepowań odrębnych w ramach postępowania cywilnego. Postępowanie uproszczone toczy się według norm ustanowionych dla postępowania zwykłego jednak z uwzględnieniem specyficznych odrębności. Przepisy regulujące postępowanie odrębne mają charakter przepisów szczególnych w stosunku do zwykłego procesu[1].

Postepowanie uproszczone zostało wprowadzone do Kodeksu postępowania cywilnego w celu przyspieszenia dochodzenie roszczeń w drobnych sprawach. Uproszczenie postępowania polega na wprowadzeniu urzędowych formularzy, usprawnienie postępowania dowodowego oraz przez szersze odwołanie się do wiedzy, rozsądku i doświadczenia życiowego sędziego. Do wniesienia pozwu w postępowaniu uproszczonym nie ma konieczności zatrudnienia adwokata lub radcy prawnego. Także opłaty w tym postępowaniu nie są wysokie, a sprawy rozpatrywane są stosunkowo szybko. To sprawia, że wiele podmiotów występuje samodzielnie z pozwem[2] do sądu.

         Zgodnie z art. 28 ust 1 u.ppoż. członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały. Rada gminy ma obowiązek wydać uchwałę w sprawie wysokości ekwiwalentu.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.[1] wójt wykonuje uchwały rady gminy, a do zadań wójta należy w szczególności określenie sposobu wykonania uchwał. Według poglądu wyrażonego w doktrynie prawa „organ wykonawczy gminy decyduje zatem o sposobie wcielania w życie uchwał organu stanowiącego”. Pogląd ten odwołuje się także do orzecznictwa sądów administracyjnych według których „określenie sposobu

       Zgodnie z art. 101 ust. 1 u.pr.sam. każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Skargę taką na uchwałę lub zarządzenie można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę.

W trybie tej skargi można zaskarżyć uchwałę rady gminy w sprawie wysokości ekwiwalentu dla członków OSP jeżeli naruszałby interes prawny lub uprawnienie OSP jako osoby prawnej lub strażaka ochotnika jako obywatela, osoby fizycznej.

        Zgodnie z art. 28 ust 1 u.ppoż. członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały.

Rada gminy ma obowiązek wydać uchwałę w sprawie wysokości ekwiwalentu[1]. Gminy, które nie wydają uchwał w sprawie wysokości ekwiwalentu oraz zaniedbują jego wypłatę, choć strażacy ochotnicy tego oczekują, narażają się w dalszej przyszłości na wypłatę wielotysięcznych odszkodowań za czyn niedozwolony w postaci zaniechania legislacyjnego, który został określony w art. 4171 § 4 kodeksu cywilnego.

Trwa przedsprzedaż Komentarza do ustawy o ochronie przeciwpożarowej

KLIKNIJ